arrow_drop_up arrow_drop_down

132 Gezonde Gewoontes. Eenvoudige Tips Voor Een Gezonder Leven

Gezond zijn betekent dat je zowel fysiek als mentaal als sociaal in balans bent. Om dat voor elkaar te krijgen ben je afhankelijk van een aantal factoren. Eén factor is je gedrag. En dan met name je gewoontegedrag, dus de dingen die je doet zonder erbij na te denken. Een gezonde gewoonte bestaat uit bepaald gedrag (of juist het achterwege laten van bepaald gedrag) dat je fysieke, mentale, sociale en emotionele gezondheid ten goede komt. Zo’n gewoonte verbetert je welzijn en het geeft je een goed gevoel. Het maakt de kans dat je ziek wordt kleiner. In dit artikel geven we je 132 tips en ideeën over welke kleine gewoontes jij kunt implementeren voor een gezonder leven.

Ongezonde gewoontes veranderen: kleine stapjes, groot succes

Waarom is het zo moeilijk om ongezonde gewoontes te veranderen of gezonde gewoontes aan te leren? Meestal komt dat omdat we teveel in één keer willen. Ineens moet alles anders. En dat is lastig voor je brein. Hoewel het in eerste instantie misschien niet zo lijkt, maken hele kleine gedragsveranderingen de kans op succes veel groter. Het is voor je hersenen namelijk gemakkelijker om zich aan te passen aan kleine veranderingen. Kleine veranderingen bij elkaar creëren een gezonder leven. Verander dus niet te veel maar neem kleine stapjes.

Gezonde eetgewoonten

Je staat er misschien niet bij stil maar elke dag opnieuw kies je wat je eet.  Dat betekent dat je iedere dag weer invloed hebt op hoe gezond je bent. Zie je met al die voedingsadviezen en diëten door de bomen het bos niet meer? De tips hieronder maken het je gemakkelijk.
  1. Eet van een kleiner bord
  2. Eet langzaam en met aandacht
  3. Zet de computer, de tv en je mobiel uit tijdens de maaltijd
  4. Haal gezonde voeding in huis, laat de snacks en het snoep in de winkel
  5. Schrijf je in op een nieuwsbrief over gezonde voeding
  6. Ga sporten (in plaats van eten) wanneer je gestrest bent, je eenzaam voelt of wanneer je je verveelt
  7. Eet meer groenten en fruit
  8. Eet vezelrijk
  9. Eet zalm, forel, haring, sardines, makreel of als je niet van vis houdt een omega-3 voedingssupplement
  10. Eet minder verzadigd vet
  11. Eet minder suiker
  12. Eet minder zout
  13. Drink dagelijks 2 liter water extra
  14. Start de dag met een ontbijt
  15. Eet verse produkten
  16. Eet kleinere porties
  17. Eet onbewerkte voeding
  18. Eet noten
  19. Eet gevarieerd
  20. Combineer gezond eten met gezond bewegen
  21. Voeg knoflook toe aan je maaltijden
  22. Eet minstens één keer per week een gerecht met tomaten
  23. Hou het leuk voor jezelf: trakteer jezelf af en toe op wat lekkers
  24. Vermijd rood vlees
  25. Focus op gezond eten, niet op afvallen
  26. Vermijd in de supermarkt de gangpaden met koek, snoep en snacks
  27. Houd je aan je boodschappenlijstje
  28. Neem kleine hapjes
  29. Kauw je eten goed
  30. Drink voordat je dorst krijgt
  31. Floss iedere dag

Gezond Bewegen

Bewegen is goed voor lichaam en geest. Het houdt je gewicht onder controle, het bestrijdt chronische ziekten, het vermindert stress en het verbetert je humeur. Het is bekend dat een zittende levensstijl bijdraagt aan gezondheidsproblemen. Veel zitten vergroot het risico op hart en vaatziekten, bepaalde vormen van kanker en de kans op een depressie. En zitten doen we veel. 32. Maak dagelijks een wandeling van 30 minuten 33. Loop sneller 34. Neem de trap in plaats van de lift 35. Doe yoga 36. Maak een wandeling na de lunch 37. Maak je huis vaker schoon 38. Werk vaker in je tuin 39. Wikkel je voeten af van hak naar teen en terug wanneer je je tanden poetst 40. Ga staan wanneer je met iemand praat of als je belt 41. Parkeer je auto wat verder weg en loop een stukje 42. Stap een halte eerder uit de bus 43. Neem vaker de fiets 44. Laat vaker je hond uit 45. Speel vaker met je (klein)kinderen 46. Drink meer water (zodat je vaker naar het toilet moet) 47. Streef naar 7.000 stappen per dag 48. Ga naar buiten 49. Loop rechtop 50. Gebruik je spieren 51. Stretch 52. Doe ademhalingsoefeningen

Gezonde sociale gewoontes

Het meeste sociale gedrag gaat zo vanzelf dat we er niet meer bij stilstaan. Denk aan het automatische “dankjewel” wanneer je een kop koffie van de serveerster krijgt. Naarmate we ouder worden ontwikkelen we sociale gewoontes waar we ons, tenzij we negatieve feedback krijgen, nauwelijks nog van bewust zijn. Familie en vrienden waar je op kunt vertrouwen geven een gevoel van verbondenheid. Ze hebben een positieve invloed op je welzijn. Met goede sociale vaardigheden hou je vrienden en ga je gemakkelijker met conflicten om. Daarom is het cultiveren van je sociale vaardigheden erg belangrijk. Weet je niet hoe? Bekijk de volgende suggesties. 53. Eet zoveel mogelijk samen met familie of met vrienden 54. Organiseer regelmatig een avond met familie of vrienden 55. Ga samen op vakantie 56. Sport, doe klusjes, werk samen in de tuin 57. Lees je kind voor 58. Toon belangstelling in de vrienden van je kinderen 59. Toon belangstelling in de kinderen van je vrienden 60. Hou een fotoalbum bij met alle mooie momenten 61. Help je kinderen met hun huiswerk 62. Stuur mensen een bedankje of zomaar een kaart 63. Breng je kinderen naar school, ook als ze groter worden en dat niet meer noodzakelijk is 64. Geef complimenten 65. Vraag of iemand je coach wil zijn zodat jij een bepaald doel kunt halen 66. Vraag of je die persoon zult coachen zodat hij of zij een bepaald doel kan halen 67. Sluit je aan bij een boekenclub 68. Help een vriend of een familielid 69. Spreek iedere maand af met een vriend of een vriendin, eventueel online via face-time of skype 70. Spreek opgewekt en positief 71. Stel open vragen, converseer, moedig mensen aan te praten 72. Luister wanneer je iemand spreekt 73. Stop met je bezigheden wanneer je met iemand spreekt 74. Let op je lichaamstaal, je non-verbale communicatie staat namelijk altijd ‘aan’ 75. Laat mensen uitspreken 76. Glimlach 77. Hou je aan afspraken 78. Doe leuke kleding aan, maak je mooi, laat je zien 79. Sluit mensen niet buiten, ook niet onbewust 80. Heb interesse in de persoon die voor je staat 81. Wees geduldig 82. Wees vriendelijk 83. Maak oogcontact 84. Zorg dat je lekker ruikt 85. Geef voorrang in het verkeer 86. Laat de deur open voor de persoon achter je 87. Geef geen advies wanneer daar niet om gevraagd wordt 88. Wees alert op negatieve gedachten en vervang ze direct voor positieve 89. Respecteer de persoonlijke ruimte van een ander

Gewoonten voor een gezonde geest

We zitten allemaal wel eens niet zo lekker in ons vel. Veel mensen doen daar niets mee, gaan ervan uit dat ze externe factoren niet kunnen veranderen en blijven de negatieve denkpatronen die ze hebben herhalen. Onze geestelijke gezondheid heeft invloed op onze fysieke gezondheid. Stress verhoogt de hartslag en de bloeddruk en zorgt voor gespannen spieren. Je gekwetst voelen kan lichamelijke gevolgen hebben. Het is dus belangrijk iets met negatieve gevoelens te doen. De beste manier is je bewust worden van negatieve denkpatronen en voorkomen dat je erin meegaat. Gezonde denkpatronen zijn net zo belangrijk als gezonde eet- en beweeggewoontes. 90. Eet gebalanceerd: voedingsstoffen zijn ontzettend belangrijk voor je mentale gezondheid 91. Leef in het nu in plaats van in gebeurtenissen uit het verleden 92. Ga dansen en verbeter je humeur 93. Bedenk hoe de persoon die je irriteert als kind is geweest 94. Ga offline, doe computer, laptop en mobiel uit 95. Schrijf de narigheid van je af en verbrand de brief 96. Praat met mensen die belangrijk voor je zijn 97. Blijf gehydrateerd, water is belangrijk voor een gezond brein 98. Kijk naar comedies en grappige video’s waar je een beter gevoel van krijgt 99. Neem de verantwoordelijkheid voor je eigen tekortkomingen 100. Mijd het nieuws, op tv en mobiel 101. Bespreek je problemen met je huisarts 102. Ga wandelen of fietsen 103. Vraag je af wat je van deze levensles kunt leren 104. Mediteer. Maak je hoofd leeg 105. Ga niet boos slapen 106. Word assertiever 107. Observeer wat gebeurd is, zonder direct te oordelen 108. Stop je negatieve gedachten in denkbeeldige ballonnen met helium 109. Sta rechtop, schouders naar achteren 110. Stop met multitasken. Doe één ding tegelijk 111. Speel met je hond of kat 112. Lees grappige boeken 113. Spreek af met een oude vriend(in) 114. Ga naar een pretpark 115. Bekijk oude foto’s 116. Neem een dag vrij

Gewoontes voor een gezonde nachtrust

Slaap speelt een belangrijke rol in je gezondheid. Op het juiste moment voldoende slaap krijgen is essentieel voor je lichamelijke en mentale welbevinden. Een veelvuldig voorkomend slaaptekort vergroot niet alleen het risico op gezondheidsproblemen. Het wordt ook gelinkt aan gewichtstoename, een gebrek aan concentratie, aan minder productiviteit, je zou een grotere kans op een depressie lopen en het heeft effect op je emoties en de manier waarop je met je omgeving omgaat. Wanneer je lichaam en je brein niet de kans krijgen zich ‘s nachts te herstellen zal je gezondheid daaronder lijden. 117. Vermijd cafeïne na 17.00uur 118. Ga iedere avond op dezelfde tijd naar bed 119. Sta iedere ochtend op dezelfde tijd op 120. Eet niet na 19.00 121. Zorg voor een ritueel, bereid je iedere avond op dezelfde manier voor op de nacht 122. Eet gezond, vermijd verzadigd vet en zware maaltijden 123. Stop met roken 124. Drink geen alcohol na 19.00 125. Zorg voor een koele slaapkamer 126. Doe een uur voordat je gaat slapen de TV, computer en mobiel uit 127. Blokkeer het blauwe licht van je computer. Download f.lux 128. Draag sokken in bed 129. Stop gedachten in denkbeeldige ballonnen met helium 130. Sport niet voor het slapen gaan 131. Neem een douche voordat je gaat slapen 132. Zorg voor een stille en donkere slaapkamer Onthoud dat het tijd kost voordat nieuw gezond gedrag een gewoonte wordt. Blijf focussen op je gezonde doelen. En als je terugvalt in oud gedrag, dan begin je gewoon weer opnieuw.
Over de schrijver
MooieGezondeBenen.nl is jouw betrouwbare bron voor gezondheid, deskundig advies en medisch nieuws. MooieGezondeBenen staat onder redactie van dokter Allan Vafi.
Reactie plaatsen

Gezondheid is de basis van geluk!

Ontvang leefstijlgeneeskunde in je in-box

De voorlichting  op deze website is bedoeld als algemene informatie. 

Specifiek medisch advies kan alleen worden gegeven wanneer de arts volledige kennis van je gezondheidssituatie heeft.

Wij gebruiken cookies.