Zwemmen | 10 Gezondheidsvoordelen | MGB

De meeste mensen weten dat zwemmen goed en gezond is.

Zwemmen bouwt je spieren op en je wordt er sterker van, dat weten we wel. 

Maar niet veel mensen weten welke voordelen zwemmen nog meer biedt.

Dat het goed is tegen stress, dat het ervoor kan zorgen dat je beter slaapt en dat het je zelfvertrouwen kan geven bijvoorbeeld.

In dit blog gaan we dieper in op 10 voordelen van zwemmen. Zo kun jij gemotiveerd je wekelijkse baantjes trekken in het plaatselijke zwembad.

Inhoud

[[showindex]]

Zwemmen kan de kans op osteoporose verkleinen 

De meeste mensen zullen het ermee eens zijn dat zwemmen een goede manier van bewegen is. Het helpt bij de ontwikkeling van sterke spieren en botten.

Maar volgens sommige studies kan zwemmen zelfs het risico op osteoporose verkleinen.

Tijdens de work-out worden gewrichten en pezen niet belast zoals bij andere sporten, terwijl het wel verschillende spiergroepen sterker maakt en de bloedcirculatie verbetert. Allemaal goed voor sterke botten.

Belangrijk is afwisseling. Met verschillende zwemslagen kun je alle spiergroepen trainen en heb je na een uur je hele lichaam getraind.

En hoewel de ene mens sneller spieren opbouwt dan de ander, regelmatig baantjes trekken zal betekenen dat je zelfs met maar één uur per week je spieren en je botten sterker maakt.

zwemmen-kan-de-kans-op-osteoporose-verkleinen

Van zwemmen val je af

Wanneer je wilt afvallen hoeft een lidmaatschap bij de sportschool niet het eerste te zijn waaraan je denkt.

Het kan zelfs zo zijn dat je betere resultaten behaalt met iets dat je veel leuker vindt om te doen, zoals zwemmen.

Zwemmen is een uitstekende manier waarmee je gewicht kunt verliezen.

Hoe meer je zwemt, hoe meer je afvalt.

Dat is vooral in het begin zo wanneer je nog niet in vorm bent.

Naarmate je zwemvaardigheden en je conditie verbeteren zul je wel intensiever moeten gaan trainen om je hartslag op peil te houden.

Daarbij kan het dragen van een waterdichte fitnesstracker (waarmee je de hartslag in de gaten houdt) helpen.

Je hartslag tijdens een training met matige intensiteit moet ongeveer 50 tot 70 procent van je maximale hartslag zijn. Je maximale hartslag bereken je door je leeftijd van 220 af te trekken.

Wanneer je gewicht wilt verliezen is hoe vaak en hoe lang je zwemt belangrijk.

Streef daarom naar vier tot vijf dagen in de week een uur voor het beste resultaat.

zwemmen-om-af-te-vallen

Zwemmen is goed voor het hart

Zwemmen is niet alleen goed voor je spieren, het is ook goed voor je cardiovasculaire systeem.

Dat komt doordat zwemmen de flexibiliteit en de kracht van je hart verbetert.

Zwemmen houdt het hart gezond en kan hartziekten voorkomen.

Onderzoek heeft aangetoond dat zwemmen de bloeddruk verlaagt en het hart beter beschermt dan welke andere vorm van lichaamsbeweging dan ook.

En omdat je door regelmatig te zwemmen ook je gewicht onder controle houdt is dat een bijkomend voordeel in de zorg voor je cardiovasculaire systeem. 

Een ander belangrijk punt is dat zwemmen voor bijna iedereen haalbaar is.

Ook mensen die last hebben van rugpijn of problemen met de heupen of knieën hebben.

Overleg wel eerst met je arts voordat je begint met sporten.

wemmen is goed voor het hart

Van zwemmen wordt je slimmer

Zwemmen is een geweldige aerobe oefening die ook de cognitieve prestaties verbetert. Je gaat er beter door denken.

Lichamelijk actief zijn verbetert de hersenfunctie doordat de hersenen voorzien worden van zuurstofrijk bloed.

Van zwemmen is aangetoond dat het de aanmaak van nieuwe neuronen bevordert. 

Dit kan helpen bij het denken, leren en herinneren, maar het is ook belangrijk wanneer je depressie en psychische problemen wilt tegengaan. 

Het is bewezen dat mensen die lichamelijk actief zijn beter presteren.

Onderzoek waarmee het IQ en het geheugen getest wordt bevestigt dat.

Wil je mentaal scherp zijn, voeg dan zwemmen aan je sportroutine toe!

van-zwemmen-word-je-slimmer

Zwemmen is goed voor je coördinatie en balans

Water biedt weerstand tijdens het zwemmen.

Van deze weerstand wordt je sterker zonder je gewrichten te veel te belasten.

De weerstand van het water biedt dus voordelen boven andere vormen van lichaamsbeweging zoals hardlopen of fietsen.

Aqua aerobics, zwemles of recreatief zwemmen, het is allemaal goed voor je evenwicht en coördinatie.

Dit geldt vooral wanneer je zwemoefeningen doet waarbij je op je zij ligt of wanneer je met zwemvliezen zwemt.

zwemmen-is-goed-voor-je-coördinatie-en-balans

Zwemmen vertraagt de veroudering

Lange tijd werd water beschouwd als een goede manier om veroudering tegen te gaan.

Maar nu blijkt ook uit onderzoek dat zwemmen de enige activiteit is die veroudering consequent helpt vertragen.

Dit blijkt uit studies naar de vergrijzing van bevolkingen in gebieden waar mensen gemakkelijk toegang hebben tot meren en rivieren.

Mensen die zwemmen staan erom bekend dat ze beweeglijker en gezonder zijn dan mensen die niet regelmatig hun baantjes trekken.

zwemmen-vertraagt-de-veroudering

Zwemmers hebben meer zelfvertrouwen 

De redenen hoe het komt dat zwemmers meer zelfvertrouwen hebben zijn niet helemaal bekend.

Men denkt dat dat komt doordat zwemmers het gevoel hebben dat ze in het water meer controle hebben dan op het land.

Wanneer je baantjes zwemt, of je nou groepslessen volgt of recreatief zwemt, houd je een bepaalde volgorde en tempo aan. Halverwege de baan stoppen is er niet bij. Die controle zou zelfvertrouwen geven.

Bovendien roept zwemmen en gevoel van gewichtloosheid op.

Aangenomen wordt dat deze gewichtloosheid een vredig gevoel geeft, wat ook een reden kan zijn voor een groter zelfvertrouwen.

Bovendien stelt zwemmen mensen in staat speelser te zijn. Mensen vinden een nieuwe manier, andere bewegingen, om zich te uiten. 

Verder kan zwemmen ook een gevoel van vrijheid oproepen.

En in het water wordt het gemakkelijker vervelende situaties even te vergeten.

Dit kan bij zwemmers leiden tot een blij gevoel.

zwemmers-hebben-meer-zelfvertrouwen

Zwemmen is goed voor de longen

Onze longen zijn erg belangrijk voor onze gezondheid.

Longen die niet optimaal functioneren zorgen ervoor dat er minder zuurstof in de bloedbaan komt en de cellen bereikt.

Dit kan leiden tot een groter risico op hart- en vaatziekten, vermoeidheid, een trager metabolisme en een minder goed functionerende spijsvertering.

Met zwemmen kun je de longcapaciteit verbeteren en vergroten.

Je kunt baantjes trekken (boven of onder water) terwijl je je adem inhoudt en kijken hoe ver je komt.

Na verloop van tijd zul je zien dat die afstand steeds groter wordt.

Je kunt ook je baantjes trekken en heel langzaam ademen. Of door vijf, zeven of negen slagen je adem in te houden.

Wanneer het lukt steeds verder te zwemmen zonder adem te halen en wanneer het lukt om steeds meer slagen te doen voordat je ademhaalt wordt je conditie steeds beter.

Oftewel, je longcapaciteit wordt groter.

zwemmen-is-goed-voor-de-longen-1

Zwemmen vermindert stress

Een ander belangrijk voordeel van zwemmen is de ontspanning die het met zich meebrengt.

Wanneer we sporten, komen er endorfines vrij. Dit zijn chemische stoffen die van nature in onze hersenen worden aangemaakt wanneer we fysiek actief zijn.

Endorfines verminderen het stressgevoel en dat maakt dat we ons gelukkiger voelen.

Van zwemmen is aangetoond dat het goed is voor onze geestelijke gezondheid.

Het zou zelfs goed zijn tegen angstaanvallen, depressie en het kan de symptomen van ADHD verminderen.

Daarnaast verbetert het ook de slaapkwaliteit.

Een intensieve zwempartij helpt ontspannen waardoor we gemakkelijker in slaap vallen.

Lekker kunnen slapen is belangrijk wanneer je veel last van stress hebt.

Andere voorbeelden van hoe zwemmen stress kan verminderen:

  • een rustige zwembeweging zorgt voor een diepe en rustige ademhaling
  • tijdens het zwemmen ben je geneigd de stress achter je te laten
  • verschillende zwemslagen vergen aandacht en doen de stress vergeten
  • een constante ritmische beweging vermindert stress

Een rustige schoolslag kan je ook laten nadenken. Een uurtje baantjes trekken geeft je dan de mogelijkheid de dingen die je dwars zitten los te laten.

zwemmen-vermindert-stress-1

Zwemmen zorgt voor flexibiliteit 

Van iemand met een groot bewegingsbereik wordt gezegd dat hij flexibel is.

Naarmate we ouder worden, neemt ons bewegingsbereik af als gevolg van slijtage van gewrichten en banden.

Regelmatig zwemmen kan helpen om dat bereik te behouden of zelfs te vergroten.

De reden waarom zwemmen daarvoor zo geschikt is dat water de zwaartekracht op het lichaam vermindert. Hoe minder we voelen dat de zwaartekracht ons naar beneden trekt, hoe meer we kunnen strekken.

Dit betekent dat zwemmen een geweldige manier is om je flexibiliteit te vergroten.

jongetje-in-zwembad

Pluk de voordelen

Je hebt nu gelezen waarom zwemmen zo goed voor je is.

Hoe kun je hier nou zo veel mogelijk van profiteren?

De voordelen kunnen worden bereikt door van zwemmen een gewoonte van te maken. Dit betekent dat het een vast onderdeel van je week wordt.

Denk daarbij aan een routine van 30 minuten die ten minste 3 keer per week gedaan wordt.

De intensiteit is afhankelijk van het resultaat dat je wilt bereiken.

  1. Wanneer je wilt afvallen is het goed om er een cardiotraining van te maken: je zwemt met een hoge intensiteit gedurende een langere periode (45-60 minuten).
  2. Wanneer het je doel is om je stressniveau te verlagen kan een langzamer tempo het gewenste effect geven.
  3. Wanneer je je longcapaciteit wilt vergroten maak je de tussenpozen tussen je ademhalingen steeds groter.
  4. En wanneer je je slaapkwaliteit wilt verbeteren zou drie keer per week 30 minuten trainen kunnen werken.

De moraal van het verhaal is dat regelmatig zwemmen voordelen biedt, ongeacht de frequentie van de slagen en de duur van de training.

We hopen dat je gemotiveerd bent nu je weet wat zwemmen voor je kan betekenen.



Over de schrijver
MooieGezondeBenen.nl is jouw betrouwbare bron voor gezondheid, deskundig advies en medisch nieuws. MooieGezondeBenen staat onder redactie van dokter Allan Vafi.
Reactie plaatsen

Gezondheid is de basis van geluk!

Ontvang leefstijlgeneeskunde in je in-box

De voorlichting  op deze website  is bedoeld als algemene informatie. 

Specifiek medisch advies kan alleen worden gegeven wanneer een arts volledige kennis van je gezondheidssituatie heeft.

Onze artikelen kunnen partnerlinks bevatten. Lees hier onze disclaimer

arrow_drop_up arrow_drop_down