16 juni 2021 

Ontspanning, Het Hoe, Het Wat En Waarom Het Echt Belangrijk Is


Ontspanning is een noodzakelijk onderdeel van het leven. Veel mensen zijn druk met hun werk, de kinderen of met andere activiteiten en komen niet toe aan de ontspanning die zo broodnodig is.

Wanneer heb jij voor het laatst een ontspannende massage gehad?

Ontspanning helpt om ziektes te voorkomen en symptomen van stress te verminderen.

Gelukkig zijn er verschillende manieren die jou weer in balans brengen en die je beter met stress om laten gaan.

Het lichaam reageert met stresshormonen

Wanneer je gespannen bent of veel stress hebt reageert je lichaam met de hormonen cortisol en adrenaline. Deze zorgen onder andere voor een verhoogde hartslag en bloeddruk die zijn bedoeld om je beter te laten presteren.

Langdurige spanning, zonder ontspanning, kan ervoor zorgen dat je last krijgt van hoofdpijn, moeite krijgt met concentreren en dat je prikkelbaar wordt.

Andere spanningsklachten waar je aan kunt denken zijn maagpijn, rugklachten en depressie.

spanning-in-rug-en-schouders

Ontspanning betekenis

De stressreactie van je lichaam is dus belangrijk om te kunnen presteren.

Wat betekent dan ontspanning?

Ontspanning is het gevoel dat je krijgt wanneer je lichaam in balans is. Het betekent rust, een kalme geest, ontspannen spieren en een juist zuurstofgehalte in je bloed.

Waar is ontspanning goed voor

We weten allemaal dat ontspanning goed voor ons is.

Maar waarom is dat zo?

Ontspanning is goed voor ons omdat in een ontspannen toestand onze lichaamssystemen beter functioneren.

  • de bloedstroom neemt toe, waardoor we meer energie krijgen
  • de ademhaling is diep en rustig waardoor het zuurstofgehalte in het bloed toeneemt
  • het zenuwstelsel kalmeert waardoor we minder stresshormonen aanmaken, positiever kunnen denken en ons beter kunnen concentreren
  • de spijsvertering wordt bevordert waardoor we essentiële voedingsstoffen beter kunnen opnemen
  • en wanneer we ontspannen zijn kunnen we beter slapen wat ons ook weer energie geeft

ontspannen-kunnen-we-beter-slapen

Wat is ontspanning

Onze leefstijl en de manier waarop we met tegenslag omgaan zorgt voor spanning in ons lichaam.

Goed kunnen ontspannen is een vaardigheid die we allemaal kunnen leren. Je kunt jezelf leren je spieren te ontspannen, je ademhaling te verdiepen en je brein leeg te maken.

Allemaal ingrediënten die nodig zijn om het leven aangenamer te maken.

Oefening baart kunst. Dat geldt niet alleen voor het leren bespelen van de piano of het leren van een vreemde taal. Dat geldt ook voor ontspannen. Hoe meer je oefent, hoe beter het je afgaat.

In het boek 'Verademing' van Bram Bakker en Koen de Jong lees je over verschillende manieren om te ontspannen met behulp van oefeningen en sport.

Wanneer ontspannen

Wanneer is de beste tijd om je te ontspannen?

Zoals we hierboven al beschreven hebben is spanning en stress nuttig.

Ontspanning is dus niet altijd wenselijk.

Wanneer je moet afrijden is het belangrijk je hoofd er goed bij te houden en wanneer je een belangrijke presentatie geeft is het ook verstandig je goed te concentreren.

Ontspannen doe je bewust en op die momenten dat het niet nodig is of dat het niet nuttig is om gespannen te zijn.

ontspan-wanneer-het-kan

Ontspanning voor het slapen

Het meest voor de hand liggende moment om te ontspannen is voordat je gaat slapen.

Een goede nachtrust verkleint de kans op hartziektes en voorkomt depressie.

Het is daarom belangrijk je hoofd leeg te maken en gedachten te leren relativeren voordat je naar bed gaat.

Creëer een slaaproutine waarin je luistert naar rustige muziek terwijl je de dag van je afschrijft.

Leid daarna je gedachten af met een mooi boek en je zult merken dat het gemakkelijker wordt in slaap te vallen.

In het boek 'Beter Slapen' van Nick Littlehales lees je alles over slaaproutines.

Ben je op zoek naar een goed boek? Probeer dan eens 'De Zeven Zussen' van Lucinda Riley.   

Waar ontspan je van?

Er zijn verschillende manieren die zorgen voor ontspanning.

Maar zoals iedereen verschillend reageert op stress, reageert iedereen ook verschillend op ontspanningstherapie.

Wat voor de één werkt hoeft dus niet voor de ander te werken.

wat-voor-de-een-werkt-hoeft-niet-voor-de-ander-te-werken

Wat is de beste manier om te ontspannen?

Daarom is er geen ‘beste’ manier om te ontspannen. Hieronder volgen een aantal manieren die je kunt uitproberen

Mediteren

Meditatie is een manier om te ontspannen waarbij je je aandacht richt op het ‘nu’, zoals bijvoorbeeld je ademhaling.

Mediteren is niet alleen een manier om te ontspannen. Met meditatie kunt je ook positieve gedachten en emoties naar boven te laten komen.

Boekentip: 'Mindfulness voor een gelukkig leven' van Thich Nhat Hanh.

Sporten

Beweging reduceert stresshormonen en stimuleert de productie van endorfine.

Endorfine is een ‘feelgood’-hormoon.

Maar het gaat niet alleen maar om hormonen.

Lichaamsbeweging geeft ook de mogelijkheid om er even helemaal tussenuit te zijn en te ontsnappen aan de waan van de dag.

Mensen die regelmatig sporten hebben minder last van stress en kunnen zich beter concentreren.

Daarnaast kan bewegen ontspanning geven omdat je even met iets totaal anders bezig bent.

Yoga

Yoga is ook een goede manier die zorgt voor ontspanning.

Het is goed voor verschillende aspecten die worden beinvloed door stress: het lichaam, de geest en de ademhaling.

Ingewikkelde en minder ingewikkelde oefeningen dwingen je op de beweging en de ademhaling te letten wat direct kan zorgen voor ontspanning.

Plezier

We zouden het bijna vergeten maar gewoon leuke dingen doen en met vrienden praten kan ook een manier zijn om je te ontspannen. Vriendschap is het beste medicijn wanneer je je gestrest voelt.

Een goede manier om je te ontspannen is door eens lekker uitgebreid te praten, te winkelen of te lachen met vrienden, familie of collega’s.

plezier-met-vriendinnen

Ontspanningsoefeningen

We krijgen allemaal te maken met spanning en stressvolle situaties, variërend van kleine ergernissen zoals een irritante bumperklever tot grote zoals ziekte en scheiding.

Het is niet mogelijk om alle stress te vermijden (zo je dat al moet willen) maar we kunnen wel gezonde manieren ontwikkelen om er beter mee om te gaan.

Ontspanningsoefeningen creëren rust. Het regelmatig beoefenen zorgt ervoor dat je beter met spanning en stress om kunt gaan.

Stel je daarbij haalbare doelen want onrealistische doelstellingen zorgen juist voor meer spanning.

Wat is een goede ontspanningsoefening?

Ontspanningstechnieken kunnen stress-symptomen verminderen en de kwaliteit van het leven verbeteren. Ontdek de volgende ontspanningstechnieken.

Mindfulness

Mindfulness is een goede manier waarmee je je kunt ontspannen en je kunt het ook nog eens gemakkelijk tussendoor of tijdens een wandeling doen.

Hoewel er verschillende manieren zijn is het doel van iedere techniek dat je je richt op dat wat er nu gebeurt zonder er een oordeel over te hebben.

Door je te concentreren op het huidige moment zonder iets goed of slecht te vinden voel je je minder gestrest.

Er zijn veel (gratis) apps die begeleiding bieden bij mindfulness technieken zoals Smiling Mind, Insight Timer of Healthy Minds Program.

Ademhalingsoefeningen

Een andere goede manier om voor meer ontspanning te zorgen zijn de ademhalingsoefeningen.

Bij dit soort oefeningen is de uitademing langer dan de inademing.

Hierdoor wordt het lichaam rustig en kalm.

Ook hiervoor zijn vele apps te vinden. Probeer bijvoorbeeld Calm, Breathwrk of Breathe+.

ademhalingsoefeningen-geven-ontspanning

Muziek luisteren

Het luisteren naar muziek is ook een gemakkelijke manier waarmee je je stemming kunt beïnvloeden.

Muziek die met jou resoneert leidt tot het vrijkomen van het gelukshormoon dopamine. Het is daarom een makkelijke manier waarmee je kunt ontspannen.

Onderzoek heeft aangetoond dat het luisteren naar muziek angst vermindert, de bloeddruk verlaagt en de mentale alertheid en het geheugen verbetert.

Ontspanningstips

Gebruik deze tips wanneer je gestrest of gespannen bent:

  • Zijn je hersenen overactief? Lukt het niet je malende brein te stoppen? Dan wordt het tijd om dit patroon te doorbreken. Schrijf alles op wat je dwars zit en probeer een ademhalingsoefening tot je rustig bent. Adem 4 tellen langzaam in, houdt 7 tellen vast en adem in 8 tellen langzaam weer uit.
  • Zijn je spieren gespannen? Dan is het tijd voor wat zelfzorg in de vorm van een bodyscan. Na de hierboven genoemde ademhalingsoefening concentreer je je op verschillende delen van je lichaam waarbij je alle spanning loslaat.
  • Nog steeds gespannen? Dan wordt het tijd voor een visualisatie. Bedenk rustgevende scènes, plaatsen of ervaringen die je helpen ontspannen. Vind je dit lastig? Gebruik dan één van de hierboven genoemde apps of EnVision: Your Vision Board
  • Of zit je jezelf in de weg met gespannen gedachtes? Positieve en ontspannende affirmaties zijn uitspraken die je kijk op de wereld kunnen verbeteren. Herhaal: ‘Ik voel me relaxed’, ‘Ik ben kalm’ of ‘Ik leer me steeds beter te ontspannen’ net zolang tot je ervan overtuigd bent.

Conclusie

In dit blog hebben we het gehad over het belang van ontspanning.

Iedere dag de tijd nemen om te ontspannen helpt jou beter met stress en spanning om te gaan.

Daarvoor maak je gebruik van verschillende technieken, zoals de diepe ademhaling, spierontspanning en mindfulness. Apps kunnen daarbij een handig hulpmiddel zijn.

Laat ons in een commentaar hieronder weten hoe jij je het beste ontspant.

Over de schrijver
Je wilt gezond zijn en je goed voelen. En daar willen wij je bij helpen. Dat doen we door je zo goed mogelijk te informeren over allerlei onderwerpen die met gezondheid te maken hebben. Helder, gemakkelijk leesbaar en intensief onderzocht zijn onze artikelen met nuttige, interessante en toepasbare tips waarmee jij je gezondheid en welzijn naar een hoger plan kunt tillen. Al onze blogs, artikelen en nieuwsbrieven staan onder redactie van dokter Allan Vafi
Reactie plaatsen
De voorlichting  op deze website  is bedoeld als algemene informatie. 

Specifiek medisch advies kan alleen worden gegeven wanneer een arts volledige kennis van je gezondheidssituatie heeft.

Onze artikelen kunnen partnerlinks bevatten. Lees hier onze disclaimer