29 november 2021 

Welke Sport Is Goed Voor Spataderen? | MGB

Het is algemeen bekend dat lichaamsbeweging goed is voor de gezondheid. Het kan helpen om hoge bloeddruk en diabetes onder controle te houden. 

Maar hoe zit dat met spataderen?

Moeten mensen die aan deze aandoening lijden veel sporten of hun benen juist rust gunnen? 

En kan sporten ervoor zorgen dat je minder of juist meer last van je spataders en de pijnklachten die ze met zich meebrengen krijgt? 

En over welke sporten hebben we het dan?

Dit artikel gaat dieper in op de voordelen van lichaamsbeweging bij spataderen en welke sport het meest geschikt is voor mensen die aan deze aandoening lijden.

Hoe kom je aan spataders?

Spataderen zijn gezwollen, uitgezette aderen die zichtbaar worden net onder het huidoppervlak. 

Ze kunnen overal op het lichaam voorkomen maar meestal verschijnen ze op de benen.

Spataderen worden veroorzaakt door een probleem met de kleppen in de beenaders. 

Deze bloedvaten kunnen het bloed niet langer goed terug naar het hart stuwen.

Dat komt doordat aderwanden verzwakken en uitrekken waardoor de klepjes in deze vaten niet meer goed sluiten en hun werk niet langer goed kunnen doen. 

Het bloed blijft in de benen hangen, er is sprake van terugstroom, en dit kan leiden tot spataders met of zonder pijnlijke- en vermoeide benen.

Zwakke aders met bloed dat niet goed doorstroomt worden zichtbaar als blauwe kronkelende spataderen op het been.

Wanneer het probleem blijft bestaan verzwakt de ader verder en wordt deze nog verder uitgerekt.

De voordelen van beweging

Lichaamsbeweging is belangrijk omdat het ervoor zorgt dat het hart efficiënter kan werken. 

Het verbetert ook de longcapaciteit en helpt bij gewichtsbeheersing.

Lichaamsbeweging helpt ook het humeur en de slaapgewoonten van mensen te verbeteren.

Het heeft zowel mentale als fysieke voordelen wat het de moeite waard maakt om erin te investeren.

Spataders worden veroorzaakt door een aandoening die veneuze insufficiëntie wordt genoemd. Het bloed stroomt niet efficiënt door de aderen van het lichaam.

Het doel van lichaamsbeweging bij spataderen is om de bloedstroom in de aderen te stimuleren. 

Met een betere bloedcirculatie kan voorkomen worden dat de aandoening zal verergeren.

Eén van de beste manieren om spataderen en spataderklachten te verminderen is dus beweging.

Beweging versterkt de benen en verbetert de circulatie, een belangrijk hulpmiddel voor mensen met spataderen.

Verschillende manieren om de bloedcirculatie te verbeteren

Meer bewegen hoeft niet gelijk te betekenen dat je drie keer in de week moet gaan sporten.

Spataderen kunnen ook ontstaan door een gebrek aan beweging doordat je veel moet staan (kappers) of juist veel moet zitten (kantoormedewerkers).

Het is dan vooral belangrijk om manieren te vinden die ervoor zorgen dat je gedurende de dag zorgt voor een betere bloedcirculatie. 

Dat kan door bijvoorbeeld gebruik te maken van de trap in plaats van de lift of door de auto iets verderop op het parkeerterrein te parkeren.

Ook een bushalte eerder uitstappen of de fiets nemen in plaats van de auto komt de conditie van de aders ten goede.

Alle kleine beetjes helpen als het gaat om het verminderen van de 'zittijd' en het verbeteren van de doorstroming van het bloed.

Sporten die kunnen helpen bij spataderen

De aanwezigheid van spataderen houdt dus in dat je actief in beweging moet zijn. 

Lichaamsbeweging helpt de pijn en de zwelling in de benen te verminderen en is een goede manier om met je aderproblemen om te gaan.

De beste oefeningen voor mensen met spataderen zijn oefeningen die de beenspieren versterken. 

De beste sporten zijn die sporten die het lichaam niet te zwaar belasten met bewegingen die vaak herhaald worden.

Sporten met repeterende bewegingen, zoals wandelen of rustig joggen zijn het beste voor je spataderen. Fietsen is dat ook.

Een dagelijkse stevige wandeling van 30 minuten zorgt voor gezonde aders. 

En fietsen (buiten of op een hometrainer) verbetert de bloedstroom ook zonder dat je je aders en je gewrichten te veel belast.

Een watersport zoals zwemmen verbetert ook de bloedsomloop. 

De beweging die je met je benen in het water maakt voert het bloed terug naar het hart. 

En het gebrek aan zwaartekracht in het water beschermt je gewrichten tegen blessures.

Ook teamsporten zijn een goede manier om jezelf actief te houden. Teamsport brengt mensen met dezelfde interesse samen, wat vaak ook nog eens leidt tot nieuwe vriendschappen.

Maar ook dansen activeert de bloedsomloop in de onderste ledematen. Hetzelfde geldt voor Pilates en yoga.

Naast wandelen of zwemmen is regelmatig thuis sporten ook een andere goede manier waarmee je beter voor je aders zorgt.

  • Kuitspieren kunnen gemakkelijk getraind worden door 15 keer op je tenen te gaan staan, uit te rusten en te herhalen.
  • Sterkere benen kunnen verkregen worden door bijvoorbeeld staan en zitten af te wisselen. Sta 15 keer op, ga 15 keer zitten, rust, en herhaal.
  • Voor de derde oefening laat je je hakken op de vloer terwijl je de rest van je voeten optilt. Draai met je voeten 15 keer met de klok mee en 15 keer tegen de klok in, rust en doe nog een sessie.

Te vermijden sporten wanneer je spataderen hebt

Sporten en oefeningen waarbij te veel druk op de aderen wordt uitgeoefend kunnen beter vermeden worden als je spataderen hebt. Afhankelijk van de ernst van je spataders is het goed kritisch naar de volgende sporten te kijken.

Gewichtheffen

Gewichtheffen is een goede manier waarmee spieren getraind kunnen worden maar wanneer je aderproblemen zoals spataderen hebt is gewichtheffen misschien niet de beste keuze.

Gewichtheffen legt een behoorlijke druk op je aders. Wanneer je verknocht bent aan deze sport gebruik dan liever lichtere gewichten en voeg een flinke fietssessie aan je routine toe waarmee je de bloedcirculatie stimuleert.

Draag ook compressiekousen gedurende je training.

Hardlopen

En hoewel hardlopen een flink aantal cardiovasculaire voordelen biedt is het misschien minder geschikt voor mensen met (flinke) spataderen.

Een hardloopsessie is belastend voor de benen omdat iedere stap flinke druk op de beenaders legt.

Wanneer je aderproblemen niet extreem zijn en je graag hardloopt kun je beter kiezen voor een gematigd tempo joggen en dat het liefst op een wat zachter oppervlak zoals gras of strandzand.

Joggen op een zachtere ondergrond heeft minder negatieve effecten dan hardlopen op een loopband of buiten op asfalt en stoep.

Conclusie

Lichaamsbeweging is een belangrijk onderdeel van een gezonde levensstijl, maar kan in het bijzonder nuttig zijn wanneer je spataderen hebt.

Er zijn tal van sporten en oefeningen die de bloedstroom in beweging houden en spataderklachten kunnen verminderen.

Hoe actiever je bent hoe beter beheersbaar de spataderklachten en hoe minder kans op verergering. 

Daarbij gaat het vooral om het versterken van de been- voet- en kuitspieren. 

De meest ideale sporten voor mensen met spataderen zijn wandelen, fietsen en zwemmen.

Gewichtheffen en hardlopen zijn minder geschikt omdat deze sporten meer druk op de beenaders leggen.


Over de schrijver
Je wilt gezond zijn en je goed voelen. En daar willen wij je bij helpen. Dat doen we door je zo goed mogelijk te informeren over allerlei onderwerpen die met gezondheid te maken hebben. Helder, gemakkelijk leesbaar en intensief onderzocht zijn onze artikelen met nuttige, interessante en toepasbare tips waarmee jij je gezondheid en welzijn naar een hoger plan kunt tillen. Al onze blogs, artikelen en nieuwsbrieven staan onder redactie van dokter Allan Vafi
Reactie plaatsen
De voorlichting  op deze website  is bedoeld als algemene informatie. 

Specifiek medisch advies kan alleen worden gegeven wanneer een arts volledige kennis van je gezondheidssituatie heeft.

Onze artikelen kunnen partnerlinks bevatten. Lees hier onze disclaimer