in Stress

Stress en Hoofdpijn | Symptomen, Oorzaken en Oplossingen

Je hebt je trein gemist, je bent te laat voor je werk en je kon je sleutels ook al niet vinden. Daar bovenop heb je je niet goed voorbereid op de vergadering van vanmiddag en heb je koffie gemorst op je nieuwe blouse.

Stress maakt de kans op hoofdpijn groter. Het is een veelvoorkomende oorzaak van spanningshoofdpijn en migraine.

Hoofdpijn door stress is erg vervelend maar het hoeft je leven niet te beheersen. Je kunt het voorkomen door maatregelen te nemen die stress en overbelasting reduceren.

In dit blog vind je informatie over stress en hoofdpijn en krijg je tips hoe je die hoofdpijn kunt verminderen.

De signalen van te veel stress

Stress is een normale reactie van het lichaam op verandering. Het is ook het gevoel van te veel te doen te hebben en/of niet goed om kunnen gaan met mentale of emotionele druk.

De fysieke symptomen van te veel stress zijn:

  • weinig energie hebben
  • hoofdpijn
  • slecht kunnen slapen
  • maagklachten zoals diarree, obstipatie en misselijkheid
  • pijnlijke gespannen spieren
  • pijn op de borst
  • een snelle hartslag
  • hoge bloeddruk
  • een verminderde weerstand
  • je misselijk voelen

Psychisch gerelateerde symptomen van stress zijn:

  • prikkelbaarheid
  • woede
  • vermoeidheid
  • nervositeit
  • paniekaanvallen
  • angst
  • negatieve gedachten
  • piekergedachten

Je kunt symptomen van stress ervaren wanneer je structureel te veel te doen hebt maar ze kunnen ook af en toe optreden aan het einde van een lange en drukke dag. Stress symptomen kunnen ook deel uitmaken van een angststoornis of een depressie.

Let op! Wanneer één of meer van de hierboven genoemde symptomen je belemmeren je werk te doen of je algehele functioneren bemoeilijken is het verstandig een afspraak met je huisarts te maken.

de-signalen-van-stress

Waarom krijg je hoofdpijn

Spanningshoofdpijn kan optreden wanneer nek- en schouderspieren vaak en langdurig aangespannen worden. Die gespannen spieren kunnen een reactie zijn op stress, depressie en angst. Dehydratie kan ook leiden tot hoofdpijn.  

Spanningshoofdpijn komt op elke leeftijd voor, maar komt het meest voor onder volwassenen en jong volwassenen. Vrouwen krijgen er vaker mee te maken dan mannen.

Oorzaken van hoofdpijn zijn:

Spanning

Wanneer mensen gestrest zijn, spannen ze vaak de spieren in hun nek en schouders aan. Sommigen klemmen hun kaken op elkaar of knarsen met hun tanden.

Beide kunnen hoofdpijn veroorzaken.

Bij spanningshoofdpijn gaat het vaak om een doffe pijn aan de voorkant van het hoofd boven de ogen of juist aan de achterkant van het hoofd of de nek. Sommige mensen omschrijven de hoofdpijn alsof er een strakke band om het hoofd zit.

Slaapproblemen

Slapeloosheid is een risicofactor voor zowel spanningshoofdpijn als migraine. Angst en stress zijn veelvoorkomende oorzaken van slapeloosheid.

Stress kan ook het gevolg zijn van vermoeidheid. Het tot 's avonds laat werken maakt het moeilijk om in slaap te vallen met oververmoeidheid tot gevolg.

de-signalen-van-stress

Piekeren

Psychologische stress heeft ook invloed op de ontwikkeling van hoofdpijn.

Spanningshoofdpijn komt vaker voor bij mensen die ontevreden zijn over hun leven, die veel piekeren of die zich depressief voelen.

Een lage bloedsuikerspiegel

Stress kan voor minder eetlust zorgen. Sommige gestreste mensen slaan zelfs maaltijden over.

Niet of te weinig eten heeft invloed op de bloedsuikerspiegel.

Omdat glucose de belangrijkste energiebron voor de hersenen is krijgen de hersenen bij een te lage bloedsuikerspiegel niet voldoende energie.

Eén van de klachten die daaruit voort kan vloeien is hoofdpijn.

Een te lage bloedsuikerspiegel zorgt niet alleen voor hoofdpijn. Het kan ook psychische problemen veroorzaken, zoals angst, prikkelbaarheid, een gebrek aan concentratie, nervositeit en depressie.

Hormonen

Ons lichaam reageert op stressvolle gebeurtenissen met een 'vecht- of vluchtreactie'.

Hierbij komen bepaalde hormonen vrij die zorgen voor bepaalde lichamelijke veranderingen.

Veranderingen zoals een verhoogde hartslag, verhoogde bloeddruk en een hogere bloedsuikerspiegel.

Door een complexe interactie met het zenuwstelsel kan hierdoor ook hoofdpijn ontstaan.

een-slechte-houding-zorgt-voor-lichamelijke-stress

Een slechte houding

Spanningshoofdpijn kan ook worden veroorzaakt door lichamelijke stress.

Een verkeerde zit-houding, een verkeerde sta-houding en vermoeide ogen zijn drie voorbeelden van ergonomische problemen die hoofdpijn kunnen veroorzaken.

Dehydratie

De hersenen hebben een bepaalde hoeveelheid vocht nodig om goed te kunnen functioneren. 

Wanneer je veel hebt gezweet, te weinig hebt gedronken of bovenmatig alcohol hebt gedronken kun je uitgedroogd raken.  

Dehydratie kan de hersenen tijdelijk samentrekken of laten krimpen. Hierdoor trekken de hersenen weg van de schedel wat hoofdpijn veroorzaakt.

Uitdrogingshoofdpijn voelt bij iedereen anders. De symptomen kunnen vergelijkbaar zijn met de symptomen van spanningshoofdpijn. Anderen omschrijven het als een kloppende pijn aan beide kanten van het hoofd die erger wordt bij inspanning.

Hoe lang duurt hoofdpijn

Spanningshoofdpijn kan worden onderverdeeld in twee hoofdcategorieën: episodisch en chronisch.

Episodisch houdt in dat de aanvallen uren, weken of maanden kunnen duren, waarna ze weer wegtrekken.

Chronisch wil zeggen dat er geen periode zonder hoofdpijn is.

Episodische hoofdpijn kan overgaan in chronische spanningshoofdpijn en chronische hoofdpijn kan overgaan in episodische spanningshoofdpijn. 

spanningshoofdpijn-tips

Het verschil tussen migraine en spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn wordt vaak verward met migraine. Toch zijn er duidelijke verschillen.

Geen visuele stoornis

In tegenstelling tot migraine is er bij spanningshoofdpijn meestal geen visuele stoornis (flikkeren) en is er geen sprake van misselijkheid of braken.

Gevoeliger voor licht of geluid

Gevoeligheid voor licht of geluid kan net zoals bij migraine ook optreden bij spanningshoofdpijn maar dit symptoom komt bij spanningshoofdpijn veel minder vaak voor.

Inspanning zorgt meestal niet voor meer klachten

Lichamelijk bezig zijn zorgt bij migraine meestal voor meer hoofdpijn maar dit is over het algemeen niet zo bij spanningshoofdpijn. Spanningshoofdpijn is meestal niet zo ernstig dat het je belet je dagelijkse activiteiten uit te voeren.

Tintelingen

Bij migraine is er vaak sprake van tintelingen in de vingers wat bij spanningshoofdpijn niet voorkomt.

Hoe kom je zo snel mogelijk van hoofdpijn af

Het vinden van een oplossing om van hoofdpijn af te komen kan het verschil zijn tussen wel of niet kunnen functioneren.

Neem direct contact op met je huisarts wanneer:

  • je hoofdpijn het gevolg is van een val of ander letsel
  • je naast de hoofdpijn ook duizelig bent, spraakproblemen hebt of verward bent
  • je plotseling ernstige hoofdpijn krijgt
  • je hoofdpijn steeds erger wordt nadat je paracetamol of een andere pijnstiller hebt ingenomen

Gelukkig zijn er ook dingen die je kunt doen om hoofdpijn te verlichten zonder dat je er gelijk mee naar de dokter moet.

Hier zijn enkele mogelijkheden waarmee je hoofdpijn kunt verminderen. 

Een Cold Pack

Een strategie die vaak wordt toegepast om hoofdpijn te verminderen is het gebruik van een cold pack.

Aangenomen wordt dat een cold pack een verdovend effect heeft waardoor de scherpe pijn van hoofdpijn kan veranderen in een milde hanteerbare pijn.

Dat verdovende effect komt doordat de kou de zwelling van de bloedvaten vermindert.

Een coldpack kan ook bestaan uit wat ijsblokjes in een washandje of een zak met diepvriesgroenten. Ook een koele douche kan verlichting van de klachten geven.

Het gebruik van een cold pack is een goedkope en relatief veilige manier om hoofdpijn te verminderen.

Een infraroodlamp

De warmte van een infrarood lamp stimuleert de bloedcirculatie, bevordert de stofwisseling en ontspant de spieren van de schouders en de nek. 

Dat is niet alleen aangenaam voor de huid maar ook goed voor de dieper liggende lagen, de spieren en de botten.

Onderzoek suggereert dat ontspanning van nek- en schouderspieren met behulp van infrarood je hoofdpijn aanzienlijk kan verminderen.

En met de aanschaf van een infraroodlamp kun je niet alleen je hoofdpijn behandelen.

De lamp bewijst ook zijn dienst bij spierpijn, verkoudheid, griep en bijholte ontsteking.

Let op: Lees de gebruiksaanwijzing, volg de adviezen met betrekking tot de afstand en de behandelingsduur op en kijk nooit rechtstreeks in de lamp.

Een warmtekussen

Gespannen nek- en schouderspieren hebben dus warmte nodig om te ontspannen.

Warmte verwijdt de bloedvaten wat het genezingsproces bevordert en de pijn vermindert. Ook gewrichtspijn wordt minder bij een betere doorbloeding.

Wanneer je even geen gebruik kunt maken van een infrarood lamp kun je je nek- en schouderspieren ook verwarmen met een warmtekussen. Ook een kruik, een warme douche of een warm kompres zal verlichting geven.

Vermijd fel licht en schitteringen 

Fel zonlicht en flikkerend licht van computerschermen en tl-lampen kunnen migraine en hoofdpijn veroorzaken.

Wanneer je daar gevoelig voor bent zijn vitrage, overgordijnen en een zonnebril natuurlijk goede manieren om de hoeveelheid (zon)licht te filteren of te verminderen.

Ook een computerbril met een zogenaamd blauw filter kan bijdragen aan minder hoofdpijn. Zo'n bril neutraliseert het blauwe licht van je beeldscherm waarmee je hoofdpijn en zere ogen kunt voorkomen. 

Computerbrillen zijn er in verschillenden monturen, van bruin tot rood, van bloemen tot transparant.  

Een verzwaard nekkussen

Het zware gewicht van het Therma Comfort Nekkussen zorgt voor een diepe weefselstimulatie die spanning en pijnlijke spieren vermindert. Het speciale ontwerp helpt je te ontspannen terwijl de kleikorrels voor een diepe weefselstimulatie zorgen.

Je kunt de verwarmings- of koelfunctie van dit zachte fluwelen nekkussen gebruiken voor extra comfort. 

Met het gebruik van een gebitsbeschermer

Alle tips geprobeerd en nog steeds vaak last van hoofdpijn?

Dan ben je misschien één van die mensen die (onbewust) met de tanden knarst of de kaken op elkaar klemt.

Spieren die vaak en stevig aangespannen worden en tanden of kaken die stevig op elkaar geklemd worden, kunnen resulteren in hoofdpijn, kiespijn en zelfs oorpijn.

Ook pijnlijke bijholtes en gezichtspijn kunnen het gevolg zijn van tandenknarsen en kaakklemmen.

De voortdurende druk op de tanden en het kaakbot kan verminderd worden door met name 's nachts een gebitsbeschermer te dragen.

Massage

Massage is effectief bij verschillende aandoeningen en hoofdpijn is daar één van.

Om spanningshoofdpijn te verminderen zet je je duimen op je jukbeenderen en masseer je met je vingertoppen je slapen. Vervolgens masseer je van je slapen naar je haargrens tot je vingers elkaar ontmoeten in het midden van je voorhoofd.

Om spanning in de nek en schouders te verminderen gebruik je een elektrisch nek- en schouder massage kussen.

Drink water

Onze hersenen bestaan voor bijna 80% uit water. Wanneer je te weinig water drinkt en je hersens vocht verliezen worden pijnreceptoren rondom de hersenen geactiveerd.

Met hoofdpijn tot gevolg.

Te weinig vocht zorgt ook voor dikker bloed met als resultaat een vertraagde bloedstroom naar de hersenen.

Zorg er daarom voor dat je gedurende de dag goed gehydrateerd blijft door voldoende te drinken.

Met de Bodhi Tree Waterfles zorg je voor een extra liter per dag en je kunt er nog fruit aan toevoegen ook.

De juiste houding

Een goede zit- en stahouding voorkomt hoofdpijn. Dat wat koste wat kost vermeden moet worden is inzakken en krom lopen.

Wanneer je voor langere tijd moet zitten, zorg er dan voor dat je regelmatig je schouders ontspant en van houding verandert.

Pas de hoogte en de hoek van je beeldscherm aan met behulp van een standaard. Zet deze zo dat de bovenkant van het scherm zich net boven ooghoogte bevindt.

Ontspan ook door af en toe een korte wandeling te maken.

Ontspan

Stress is het gevolg van de manier waarop we vandaag de dag leven. We worden overladen met prikkels en we hebben veel te doen.

We gunnen ons geen tijd om te ontspannen en stress bouwt zich dan op met onder meer hoofdpijn tot gevolg.

Spanningshoofdpijn kan een vroeg symptoom zijn van een zich ontwikkelende burn-out. Het is daarom belangrijk je rust en ontspanning te pakken en je klachten serieus te nemen.

Naast het uitzetten van je mobiel, de tv en je computer kun je gedurende de dag een paar minuten de tijd nemen om te ontspannen.

Of het nu gaat om wat stretchoefeningen, yoga, meditatie of een diepe ademhaling. Leren hoe je kunt relaxen kan helpen hoofdpijn en andere problemen te voorkomen.

Conclusie

Stress is een normale reactie van het lichaam op verandering en geestelijke en emotionele druk.

Overbelasting en langdurige stress kunnen zich onder andere uiten in hoofdpijn.

Spanningshoofdpijn hoeft je leven niet te beheersen.

In dit artikel heb je een aantal eenvoudige tips gekregen waarmee je hoofdpijn kunt verminderen.

Met name warmte en massage zal je nek en schouderspieren doen ontspannen en hoofdpijn laten wegebben.

Welk tip heb jij gebruikt? Heb je nog andere ideeën die je helpen spanningshoofdpijn te verminderen?

Laat hieronder je reactie achter.


Over de schrijver
Je wilt gezond zijn en je goed voelen. En daar willen wij je bij helpen. Dat doen we door je zo goed mogelijk te informeren over allerlei onderwerpen die met gezondheid te maken hebben. Helder, gemakkelijk leesbaar en intensief onderzocht zijn onze artikelen met nuttige, interessante en toepasbare tips waarmee jij je gezondheid en welzijn naar een hoger plan kunt tillen. Al onze blogs, artikelen en nieuwsbrieven staan onder redactie van dokter Allan Vafi
Reactie plaatsen

Gezondheid is de basis van geluk!

Ontvang leefstijlgeneeskunde in je in-box

De voorlichting  op deze website  is bedoeld als algemene informatie. 

Specifiek medisch advies kan alleen worden gegeven wanneer een arts volledige kennis van je gezondheidssituatie heeft.

Onze artikelen kunnen partnerlinks bevatten. Lees hier onze disclaimer

arrow_drop_up arrow_drop_down