arrow_drop_up arrow_drop_down
6 januari 2020 

Een patiëntvriendelijke benadering

Op mijn spreekuur wordt vaak een afspraak gemaakt voor een beoordeling van de aders in de benen omdat het elders zo omslachtig is om gezien te worden door een specialist of omdat het gewoon erg lang duurt om in het ziekenhuis een afspraak te krijgen.

De achterliggende redenen voor een afspraak op mijn spreekhuur kunnen zeer uiteen lopen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er na een behandeling nieuwe spataderen zijn opgetreden of dat de weg via de huisarts en het ziekenhuis lang en tijdrovend is.

Na behandeling opnieuw een afspraak

Zo zag ik op mijn spreekuur iemand die vrij kort na een behandeling opnieuw spataderen met klachten had gekregen maar die enkele maanden moest wachten voordat hij gezien kon worden door de dokter die hem twee jaar geleden had behandeld.

Deze patiënt had de huisarts bezocht en deze had hem opnieuw voor spataderen doorverwezen.

Vier afspraken

De gebruikelijke gang van zaken is dat er een afspraak in het ziekenhuis wordt gemaakt bij de dokter (of steeds meer bij een PA of VS*), vervolgens er een afspraak wordt gemaakt op de afdeling beeldvorming voor een echo-duplex (waarbij de laborant niets over de uitslag mag loslaten), waarna een bezoek wordt gebracht aan de dokter voor de uitslag en waarna, indien van toepassing, de patiënt ook nog terug moet komen voor een behandeling.

Deze gang van zaken is gebruikelijk in ziekenhuizen en zelfs ook in sommige klinieken maar wel omslachtig voor de persoon waar het om gaat, niet echt ‘patiëntvriendelijk’.

Op zoek naar een snellere optie

Omdat de meneer op mijn spreekuur hier tegenaan was gelopen en snel wilde weten of er opnieuw sprake was van een dieper liggend vaatprobleem in zijn benen, was hij gaan ‘Googelen’ en bij mijn praktijk terecht gekomen.

Nu kan er bij mij snel een afspraak worden gemaakt. Dit kan iedereen helemaal zelf online doen, waarbij je zelf de dag en het tijdstip kunt kiezen, maar ook telefonisch, wanneer je het prettiger vindt iemand aan de telefoon te krijgen.

Drie afspraken in één en alles door dezelfde dokter

Tijdens het consult in mijn praktijk combineer ik drie afspraken in één, bovendien doe ik zelf het duplex onderzoek terwijl ik meteen ook uitleg geef over wat ik zie.

Aansluitend leg ik alles uit en kom ik in samenspraak met de patiënt tot een advies op maat.

Dit alles geef ik op papier mee, met eventueel een extra formulier voor de dokter als er een behandeling in het ziekenhuis of in een kliniek plaats moet vinden. In de regel gaat het hier dan om een behandeling, bijvoorbeeld een EVLT laserbehandeling, die onder de verzekerde zorg valt.

De opbrengst van het consult

Het bezoek aan mijn praktijk had hem dus tijdwinst en duidelijkheid opgeleverd, in de zin van dat er nu bekend was dat er inderdaad opnieuw sprake was van een lekkage in de dieper gelegen stamader en wat de behandeling zou moeten zijn. 

Met deze uitslag in de hand zouden er in ieder geval twee stappen, twee afspraken in het ziekenhuis, kunnen worden overgeslagen en zou er direct een behandeldatum kunnen worden gepland.

In het Slingeland ziekenhuis in Doetinchem wordt al op deze manier gewerkt. Ik werk nauw samen met Dick Scharn, vaatchirurg, een bijzonder deskundig specialist met wie ik erg goed kan opschieten.

De genoemde patiënt hierboven ging naar een ander ziekenhuis, dichter bij zijn woonplaats. Ik hoop voor hem dat het scheelt, dat daar ook ‘patiëntvriendelijk’ met hem mee wordt gedacht.

Van patiënt naar cliënt 

Met goede voorlichting, advies op maat en gerichte behandeling probeer ik een patiëntvriendelijke omgeving te creëren waarbij zoveel mogelijk uit wordt gegaan van het perspectief van de cliënt. Ik zie het ook meer als een partnerschap dan als klassieke dokter-patiënt relatie.

Dat wil zeggen dat de cliënt zo min mogelijk wordt belast als het gaat om tijdsinspanning en kosten. Waarbij de cliënt wel de deur uitgaat met het advies of de zorg waarnaar hij of zij op zoek was en waarbij hij of zij de informatie heeft gekregen waarmee de cliënt verder kan. 

Wil je een afspraak maken voor een consult bij de vaatchirurg inclusief echo-duplex onderzoek? Klik dan hier voor onze digitale agenda. Een verwijsbrief is niet nodig.

*PA of VS: Physician Assistant (Arts Assistent) of Verpleegkundig Specialist (gespecialiseerd verpleegkundige ook wel bekend als Nurse Practitioner).

Wat zijn jouw ervaringen als het gaat om patiëntvriendelijkheid? Laat hieronder je reactie achter wat voor jou een patiëntvriendelijke benadering is.

 

 

Over de schrijver
Allan Vafi is vaatchirurg en algemeen chirurg gespecialiseerd in de flebologie, de behandeling van veneuze insufficiëntie en chirurgische en thermo ablatieve (laser)procedures. Met meer dan 30 jaar ervaring is hij een begrip als het om spataderen gaat. Hij traint de EVLT VenaCure procedure aan chirurgen in Litouwen, Cyprus, Frankrijk, Koeweit, Libanon en Saoudi Arabië.
Reactie plaatsen

Gezondheid is de basis van geluk!

Ontvang leefstijlgeneeskunde in je in-box

De voorlichting  op deze website is bedoeld als algemene informatie. 

Specifiek medisch advies kan alleen worden gegeven wanneer de arts volledige kennis van je gezondheidssituatie heeft.

Onze artikelen kunnen partnerlinks bevatten. Lees hier onze disclaimer

Wij gebruiken cookies.